image_pdfimage_print

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ συντάσσεται με όλους τους θεσμικούς φορείς που έχουν τοποθετηθεί, έως τώρα, κριτικά απέναντι στο Ν/Σ για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών. Το συγκεκριμένο νομοθέτημα πρέπει να τροποποιηθεί ουσιαστικά, εάν όντως θέλει να εμπνεύσει στους πολίτες ασφάλεια θεσμικής θωράκισης της προστασίας των επικοινωνιών και της ιδιωτικής τους ζωής.

Συνοπτικά, καμία κρατική παρακολούθηση δεν μπορεί να λαμβάνει χώρα χωρίς αιτιολογία, επώνυμο και γνωστοποίηση στον θιγόμενο πολίτη μετά τη λήξη της, και όχι σε τρία ολόκληρα χρόνια – διάστημα αδικαιολόγητα μεγάλο. Μόνη προϋπόθεση, να μη σχηματίστηκε σε βάρος του δικογραφία, αφού αν σχηματίστηκε, ο θιγόμενος θα λάβει γνώση του συλλεγέντος υλικού διά της νόμιμης οδού. Η ευρύτητα και η ασάφεια στην επίκληση των λόγων «εθνικής ασφάλειας» κινδυνεύει να μετατρέψει την εξαίρεση σε κανόνα. Οι εισαγγελείς που εγκρίνουν το αίτημα, πρέπει να γνωρίζουν την αιτιολόγηση του για να αναλαμβάνουν και την ευθύνη.  Ο ρόλος των Ανεξάρτητων Αρχών, οριζόμενος από το Σύνταγμα, πρέπει να ενισχύεται και όχι να περιορίζεται, όπως κινδυνεύει με σειρά διατάξεων του προτεινόμενου ν/σ. Καμία νομιμοποίηση, έστω και με προϋποθέσεις, στη χρήση κακόβουλων λογισμικών παρακολούθησης από κρατικές υπηρεσίες.

Ο νομοθέτης αναγνωρίζει την ανάγκη επιπλέον εγγυήσεων διαφάνειας για τα πολιτικά πρόσωπα και ζητούμε να προβλεφθεί ανάλογη μέριμνα και για τους δημοσιογράφους, λόγω του ρόλου που επιτελούν στην δημοκρατική λειτουργία. Είναι απαραίτητη η έγκριση αιτημάτων άρσης απορρήτου δημοσιογράφων από ανώτατο δικαστικό λειτουργό, ο οποίος θα αναλάβει ατομικά την ευθύνη ή εναλλακτικά, και όπως έχουν προτείνει και άλλοι φορείς, από δικαστικό συμβούλιο. Η πιθανή ανάγκη ταχύτητας των διαδικασιών καλύπτεται από την αντιτρομοκρατική νομοθεσία και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελέσει δούρειο ίππο για οπισθοχώρηση στην προστασία θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως το απόρρητο των επικοινωνιών.

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ