Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ στο πλαίσιο των επαφών του με τους αρμόδιους υπουργούς, συναντήθηκε σήμερα με τον υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας κ. Πάνο Παναγιωτόπουλο.
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Μανώλης Μαθιουδάκης ανέπτυξε στον υπουργό τα προβλήματα, τα οποία απασχολούν τον κλάδο, και του παρέδωσε υπόμνημα με τις προτάσεις της ΕΣΗΕΑ.
Στη συζήτηση, που ακολούθησε, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της αύξησης των συντάξεων, της ασφάλισης των εργαζόμενων συνταξιούχων, της διασφάλισης του αγγελιοσήμου και της διαχειριστικής, οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας και ανεξαρτησίας των Ταμείων.
Στη συνάντηση παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος του ΕΔΟΕΑΠ κ. Βασίλης Καζάκος και από το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ η κ. Νανά Νταουντάκη, Α’ Αντιπρόεδρος, ο κ. Παναγιώτης Ράμμος, Β’ Αντιπρόεδρος, ο κ. Νίκος Μεγγρέλης, Γενικός Γραμματέας, ο κ. Δημήτρης Τσαλαπάτης, Ταμίας, τα μέλη του Δ.Σ. Τέρενς Κουίκ και Γιώργος Στεφανής και ο νομικός σύμβουλος της ΕΣΗΕΑ κ. Λάζαρος Μπελίτσης.
Θ Ε Μ Α Τ Α Ε Σ Η Ε Α
Στη συνάντηση που είχε σήμερα (23-4-04) το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ με τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας κ. Πάνο Παναγιωτόπουλο, ο Πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ Μανώλης Μαθιουδάκης έθεσε υπ’ όψιν τους τα ακόλουθα επείγοντα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο:
ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΡΓΟΔΟΤΗ
Η αδιαφάνεια, όσον αφορά το πρόσωπο, νομικό ή φυσικό του εργοδότη μας είτε στον Τύπο, είτε στην ραδιοτηλεόραση η ανασφάλεια στην περίπτωση αναστολής της λειτουργίας του Τύπου, η απορύθμιση των εργασιακών σχέσεων με την αμφισβήτηση του χρόνου απασχόλησης και τη μέθοδο της χρήσης δελτίων παροχής (τα γνωστά μπλοκάκια), η αύξηση του αριθμού των ανέργων σε συνδυασμό με τις επιθέσεις που δέχονται η οικονομική, διοικητική και διαχειριστική αυτοτέλεια των ασφαλιστικών μας οργανισμών δημιουργεί μια έκρυθμη κατάσταση και εντείνει το κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας.
ΕΔΟΕΑΠ
Η ερμηνεία που έδωσε η ολομέλεια του ΝΣΚ με οριακή πλειοψηφία μιας ψήφου, στη διάταξη του άρθρου 31 Ν. 1264/82 κυριολεκτικά ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου και θέτει σε κίνδυνο την αυτοτέλεια των Ενώσεων και την οικονομική αυτοδυναμία των Ταμείων των Δημοσιογραφικών Ενώσεων, του ΤΣΠΕΑΘ και του ΕΔΟΕΑΠ.
Τυχόν υιοθέτηση της άποψης της οριακής πλειοψηφίας της Ολομέλειας, εκτός του ότι στερήσει από ένα σοβαρό έσοδο το ΙΚΑ, θα έχει απρόβλεπτες συνέπειες και εξελίξεις στον χώρο των δημοσιογράφων και υπαλλήλων Τύπου και των ασφαλιστικών Ταμείων αυτών, το ΤΣΠΕΑΘ και τον ΕΔΟΕΑΠ.
Πιστεύουμε ότι μόνο η κατάργηση ή τροποποίηση των διατάξεων των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 31 Ν. 1264/82 θα επιφέρει την ηρεμία στον κλάδο και θα επανορθώσει μια εσφαλμένη κατ’ εμάς ερμηνεία αυτών. ’λλωστε οι συγκεκριμένες διατάξεις είχαν επίκαιρο χαρακτήρα και οι λόγοι που δικαιολογούσαν τη θέσπισή τους σήμερα δεν υπάρχουν.
Παράλληλα θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο αρμόδιος Υφυπουργός δεν θα αποδεχθεί την πλειοψηφούσα άποψη όπως έπραξε και ο προκάτοχός του.
Η ανάγκη της αντιμετώπισης του θέματος αυτού γίνεται επιτακτική από το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή εκκρεμεί στα Διοικητικά Δικαστήρια σωρεία αγωγών με τις οποίες ζητείται επιστροφή των εισφορών που κατεβλήθησαν στο ΙΚΑ, αθρόα εγγραφή στον ΕΔΟΕΑΠ, όχι μόνο των συντακτών αλλά και κάθε εργαζόμενου στα ΜΜΕ, απειλούνται με ποινικές διώξεις ο Διοικητής του ΙΚΑ και το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΟΕΑΠ ενώ παράλληλα αμφισβητείται ο νομικός χαρακτηρισμός του ΕΔΟΕΑΠ ως ιδιωτικού δικαίου και ζητείται ο διορισμός προσωρινής διοίκησης.
ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Παρ’ ό,τι εξ’ αρχής και επί πολλά χρόνια, οι αυξήσεις των συντάξεων των συναδέλφων μας παρακολουθούσαν κατά ποσοστό τις αυξήσεις των αποδοχών των εν ενεργεία δημοσιογράφων, το ποσοστό αυτό άρχισε τελευταία να διαφοροποιείται προς τα κάτω. Έτσι, σήμερα, η διαφοροποίηση αυτή έχει φτάσει σε δεκάδες ποσοστιαίων μονάδων.
Θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα το γεγονός, ότι η παρακολούθηση της αύξησης των αποδοχών των εργαζομένων δημοσιογράφων από τις αυξήσεις των συντάξεων προβλέπεται από ρητή διάταξη του Καταστατικού του κύριου συνταξιοδοτικού μας φορέα, που είναι το “Ταμείο Συντάξεως Προσωπικού Εφημερίδών Αθηνών Θεσσαλονίκης” (Τ.Σ.Π.Ε.Α.Θ.).
Η διάταξη αυτή καταστρατηγήθηκε από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις με την πολιτική της σκληρής και μονόπλευρης λιτότητας, με αποτέλεσμα οι συνταξιούχοι να έχουν χάσει σήμερα το 30%, τουλάχιστον, της αγοραστικής δύναμης των συντάξεών τους.
Οι αυξήσεις που υπογράψατε πρόσφατα συντηρούν το πρόβλημα και πρέπει να βρεθεί τρόπος για τη δίκαιη και οριστική αντιμετώπισή του.
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
Με το άρθρο 63 ν. 2676/99 επιχειρείται ρύθμιση του θέματος της απασχόλησης των συνταξιούχων αφορά δε τόσο τους απασχολούμενους με σύμβαση εργασίας όσο και τους αυτοαπασχολούμενους σε ελευθέριο επάγγελμα ή εκείνους που συνδέονται με οιανδήποτε άλλη εκτός της εξαρτημένης εργασίας σύμβαση και εκδίδουν δελτία παροχής υπηρεσιών.
Με τη διάταξη αυτή ανατρέπεται το καθεστώς που αφορά την απασχόληση των συνταξιούχων που ορίζεται στον Οργανικό Νόμο του Τ.Σ.Π.Ε.Α.Θ. άρθρο 53. Και επί πλέον υποχρεούται να ασφαλιστεί στο ΤΕΒΕ για όλο το χρόνο και ο συνταξιούχος δημοσιογράφος ο οποίος ενδέχεται να έχει 2-3 συνεργασίες το χρόνο και να εκδίδει 2 ή 3 δελτία παροχής υπηρεσιών.
Η θέση μας επ’ αυτού είναι ότι αντί της αναστολής της καταβολής της συντάξεως θα πρέπει να λαμβάνει σύνταξη μειωμένη, όπως και το άρθρου 53 του Οργανικού Νόμου του Τ.Σ.Π.Ε.Α.Θ. προέβλεπε.
ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ PORTALS
Σύμφωνα με τον Οργανικό Νόμο του ΤΣΠΕΑΘ στην ασφάλιση αυτού υπάγονται μόνο τα πρόσωπα τα οποία ρητά αναφέρονται από αυτόν. Δεν συμπεριλαμβάνονται οι συντάκτες, οι οποίοι εργάζονται στα Portals. Της άνισης αυτής μεταχείρισης ζητάμε την εξάλειψη με την κατάθεση και ψήφιση σχετικής τροπολογίας.
ΌΡΙΟ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ
Οι δημοσιογράφοι που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, όπως είναι γνωστό, σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης εργασίας ή αποχώρησης λόγω συνταξιοδοτήσεως λαμβάνουν την αποζημίωση που προβλέπει ο Ν. 2112/1920. Ειδικά, όμως, για τους εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα υπάρχει ανώτατο όριο αποζημίωσης όπως αυτό ισχύει σήμερα, το οποίο είχε θεσπιστεί με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρο 2 του Α.Ν. 173/67.
Από την παραπάνω διάταξη έχουν κατά καιρούς εξαιρεθεί εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα όπως Ολυμπιακή, ΟΛΠ κ.λπ.
Λόγοι ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης και για τους δημοσιογράφους επιβάλλουν για όσους εργάζονται στην ΕΡΤ, στο Δημόσιο (Γραφεία Τύπου), ΝΠΔΔ και λοιπές επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα, να καταργηθεί το ανώτατο αυτό όριο.
ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ
Ζητάμε να τροποποιηθεί η διάταξη του άρθρου 42 του ν. 140/1981 που αφορά τη χορήγηση επιδόματος απόλυτου αναπηρίας και αφορά μόνο όσους αποχωρούν με αναπηρική σύνταξη ώστε να επεκταθεί η χορήγηση του επιδόματος και σε εκείνους που έγιναν ανάπηροι με ποσοστό 80% μετά τη συνταξιοδότηση.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΣΥΖΥΓΟΥ
Με σειρά αποφάσεων του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών έγινε δεκτό ότι η διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 44 του Καταστατικού του Τ.Σ.Π.Ε.Α.Θ. με την οποία θεσπίζονται διαφορετικές προϋποθέσεις για την προσαύξηση της σύνταξης λόγω συζύγου (επίδομα συζύγου) εις τον σύζυγο είναι αντισυνταγματική γιατί εισάγει ανεπίτρεπτη αδικαιολόγητη διάκριση λόγω φύλου και ως εκ τούτου ανίσχυρη από 1/1/83. Για το λόγο αυτό ζητάμε την τροποποίηση της παραπάνω διάταξης.
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3050/13-12-2002
Κατά τη σύνταξη του νομοσχεδίου για τη σύσταση λογαριασμού Αγροτικής Εστίας, που μετά την ψήφισή του πήρε τον αριθμό 3050/13-9-2002 είχαμε επισημάνει την αντίθεσή μας σε ορισμένες διατάξεις αυτού που δυστυχώς περιελήφθησαν στη συνέχεια υπό το άρθρο 11 του νόμου.
Ειδικότερα στην παρ. 2 του άρθρου παρεισέφρησε και η ψευδεπίγραφη “Ένωση Συντακτών Αθηναϊκού Τύπου”.
Με την παρ. 5 ασφαλίζονται ομοίως στο ΤΣΠΕΑΘ και οι συντάκτες των ιδιωτικών Πρακτορείων Ειδήσεων.
Η ΕΣΗΕΑ έχει δηλώσει την κατηγορηματική αντίθεσή της προς τις παραπάνω διατάξεις και ζητά την κατάργησή τους.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ
Η αναγνώριση της προϋπηρεσίας στο ΤΣΠΕΑΘ να ανάγεται στον χρόνο αναγνώρισης και όχι να προστίθεται απλώς στα χρόνια ασφάλισης.